TÉNYEK ÉS TÉVHITEK: KEVÉS MOZGÁS IS SZÁMÍT?

#1

TÉVHIT: Ha le szeretnék fogyni, többet kell sportolnom.


TÉNY

Önmagában a sportolással diéta nélkül nem lehet testsúlyt csökkenteni.

MAGYARÁZAT

A napi kalóriabevitel csökkentésével lehet tartósan testsúly csökkenést elérni, ehhez pedig megfelelően összeállított diéta szükséges. Tanulmányok alapján a leadott súly megtartásához körülbelül napi egy órát, a testsúly csökkentéséhez – változatlan táplálkozás mellett – napi két órát kell intenzíven sportolnunk.

#2

TÉVHIT: Kár elkezdeni mozogni, ha csak heti egy alkalommal tudom csinálni.


TÉNY

Már kis mennyiségű mozgásnak is van az egészségre pozitív hatása.

MAGYARÁZAT

A szakmai ajánlások alapján körülbelül heti 150 perc közepes intenzitású testmozgás az ideális, de már kevesebb üléssel és akár rövidebb, 10-10 perces mozgásokkal is bizonyítottan csökkenthető olyan krónikus betegségek kialakulása, mint a magasvérnyomás-betegség vagy a cukorbetegség.

#3

TÉVHIT: Csak az olyan sportok, mint a kocogás vagy futás számítanak.

TÉNY

A mindennapokba beiktatott mozgásformák is hasznosak.

MAGYARÁZAT

A gyaloglás, lépcsőzés, kertészkedés azok számára is megfelelő lehet, akik nem szeretnek vagy nem tudnak futni vagy úszni. A nordic walking például az egyik legegyszerűbben kivitelezhető, de nagyon egészséges mozgásforma.

#4

TÉVHIT: Teljesen egészségesnek kell lennem, hogy sportoljak.

TÉNY

A legtöbb krónikus betegségben lehet, sőt kifejezetten hasznos valamilyen mozgásterápiát alkalmazni.

MAGYARÁZAT

Ma már tudjuk, hogy nem csak az életmóddal összefüggő betegségek kialakulásának megelőzésében van szerepe a mozgásnak, a sportnak, hanem a már ilyen betegséggel rendelkezők esetében is akár gyógyszeres kezeléssel felérő terápiás hatása van a testmozgásnak.


HASZNOSNAK TALÁLTA
EGÉSZSÉGÜGYI ROVATUNKAT?



A cikk a Swiss Prémium Egészségközpont sportorvosának – Dr. Vernes Réka  – együttműködésével jött létre.