TÉNYEK ÉS TÉVHITEK: KEVÉS MOZGÁS IS SZÁMÍT?


A rendszeres mozgásról a legtöbb ember azt hiszi, hogy túl sok időt vesz el az életünkből, pedig egy délutáni kertészkedéssel vagy egy könnyed esti sétával is sokat teszünk az egészségünkért. De vajon fogyhatunk mozgás nélkül is? A mozgással kapcsolatos tényekről és tévhitekről Dr. Vernes Réka, a Swiss Prémium Egészségközpont sportorvosa mesélt nekünk.

#1

TÉVHIT: Ha le szeretnék fogyni, többet kell sportolnom.


TÉNY

Önmagában a sportolással diéta nélkül nem lehet testsúlyt csökkenteni.

MAGYARÁZAT

A napi kalóriabevitel csökkentésével lehet tartósan testsúly csökkenést elérni, ehhez pedig megfelelően összeállított diéta szükséges. Tanulmányok alapján a leadott súly megtartásához körülbelül napi egy órát, a testsúly csökkentéséhez – változatlan táplálkozás mellett – napi két órát kell intenzíven sportolnunk.

#2

TÉVHIT: Kár elkezdeni mozogni, ha csak heti egy alkalommal tudom csinálni.


TÉNY

Már kis mennyiségű mozgásnak is van az egészségre pozitív hatása.

MAGYARÁZAT

A szakmai ajánlások alapján körülbelül heti 150 perc közepes intenzitású testmozgás az ideális, de már kevesebb üléssel és akár rövidebb, 10-10 perces mozgásokkal is bizonyítottan csökkenthető olyan krónikus betegségek kialakulása, mint a magasvérnyomás-betegség vagy a cukorbetegség.

#3

TÉVHIT: Csak az olyan sportok, mint a kocogás vagy futás számítanak.

TÉNY

A mindennapokba beiktatott mozgásformák is hasznosak.

MAGYARÁZAT

A gyaloglás, lépcsőzés, kertészkedés azok számára is megfelelő lehet, akik nem szeretnek vagy nem tudnak futni vagy úszni. A nordic walking például az egyik legegyszerűbben kivitelezhető, de nagyon egészséges mozgásforma.

#4

TÉVHIT: Teljesen egészségesnek kell lennem, hogy sportoljak.

TÉNY

A legtöbb krónikus betegségben lehet, sőt kifejezetten hasznos valamilyen mozgásterápiát alkalmazni.

MAGYARÁZAT

Ma már tudjuk, hogy nem csak az életmóddal összefüggő betegségek kialakulásának megelőzésében van szerepe a mozgásnak, a sportnak, hanem a már ilyen betegséggel rendelkezők esetében is akár gyógyszeres kezeléssel felérő terápiás hatása van a testmozgásnak.


HASZNOSNAK TALÁLTA
EGÉSZSÉGÜGYI ROVATUNKAT?



A cikk a Swiss Prémium Egészségközpont sportorvosának – Dr. Vernes Réka  – együttműködésével jött létre.