EGÉSZSÉGÜGYI ROVAT, AVAGY TIPPEK EGÉSZSÉGE MEGŐRZÉSÉRE
egészségrovat

HÁTFÁJÁS
CSÖKKENTÉSE

 #1 JAVÍTSA ALVÁSÁT!

Hátfájással sokszor nehéz jól aludni. Ez egy ördögi kört indíthat be, mert ha nem tud eleget aludni, a hátfájása rosszabbodhat. Emellett az alvás közbeni rossz testhelyzet ugyancsak fokozhatja a hátfájását. Próbáljon meg az oldalán feküdni! Helyezzen egy párnát a két térde közé, hogy a gerincét neutrális helyzetben tartsa és csökkentse a háta terhelését. Amennyiben a hátán jobb aludnia, csúsztasson egy párnát a térde alá. Aludjon kényelmesen kemény matracon.

#2 FONTOS A HELYES TESTTARTÁS!

hátfájás

A nagymamának igaza volt! Ki kell húznia magát, mert a rossz testtartás erősítheti a hátfájását, különösen, ha sokáig ül egyhelyben. Ne görnyedjen a számítógép billentyűzete fölé. Üljön egyenes derékkal, leengedett, laza vállakkal és a szék háttámlájának támaszkodva. Próbálja meg, hogy egy kispárnát vagy összetekert törölközőt tesz a dereka és a széke közé. Mindkét lába telitalppal legyen a padlón.

#3 GYÓGYSZEREK

Orvossal, gyógyszerésszel mindenképpen érdemes megbeszélnie, hogy mit és mennyit érdemes szednie a hátfájása csökkentésére, különösen, ha más gyógyszereket is szed. A fájdalomcsillapítók közül több befolyásolhatja más típusú gyógyszerek hatását.

#4 KERESSEN FEL EGY GYÓGYTORNÁSZT! 

hátfájás


Tőle meg tudja tanulni, hogyan üljön, álljon és mozogjon úgy, hogy a gerince mindig a megfelelő helyzetben legyen és csökkentse a háta terhelését. Olyan speciális gyakorlatokra is megtanítják, amelyek erősítik a háta megfelelő tartását biztosító izmait. Ezen izmok megerősítése az egyik legjobb módszere annak, hogy ne legyenek a jövőben hátfájásai.

Tanulmányok azt mutatják, hogy az erősödéssel, rugalmasabbá és kitartóbbá válással a hátfájás csökken – igaz, ez időbe telik.


#5 MOZOGJON TÖBBET!

hátfájás
Az orvosok korábban ágynyugalmat írtak elő hátfájás esetén. Azonban ma már tudjuk, hogy a fekvés az egyik legrosszabb dolog, amit tehet. Tovább erősödhet a hátfájása és komplikációkhoz vezethet. Ne pihenjen többet egy vagy két napnál többet. Fontos, hogy keljen fel és lassan kezdjen újra mozogni. Bebizonyosodott, hogy a mozgás az egyik leghatékonyabb módja a hátfájás gyors csökkentésének.

Próbálja ki az úszást, a gyaloglást vagy a jógát. 

#6 A JEGES ÉS A MELEG BOROGATÁS SEGÍTHET!

A jég rendszeres használata a háta fájdalmas területein segíthet csökkenteni a fájdalmat és a sérülés okozta gyulladást. Próbálja ki naponta többször legfeljebb alkalmanként 20 percig. Tekerje a jeges tasakot egy vékony törölközőbe, hogy védje a bőrét. Néhány nap után váltson melegre. Használjon melegítő párnát vagy melegített zselét az izmai ellazítására és a vérkeringés fokozására az érintett területen. A forró fürdőt is kipróbálhatja a lazításra. Az égési sérülések elkerülése érdekében soha ne aludjon melegítő párnán.

#7 MASSZÁZS ÉS MANUÁLTERÁPIA HÁTFÁJÁSRA

hátfájás

A masszázs valóban csökkenti a hátfájást az ágyról leszállva is? Egy friss tanulmány azt találta, hogy 10 héten keresztül heti egyszer végzett masszázs javította a krónikus hátfájásban szenvedő emberek mozgásképességét és csökkentette a fájdalmaikat. A hatás kitartott mintegy hat hónapig, azonban egy év elteltével megszűnt. Másik bevált lehetőség a gerinc manuálterápiája, amit képzett specialisták végeznek.

Ez a kezelés csökkenti a gerinc strukturális problémáit és helyreállítja az elveszített mozgásképességet.


#8 TOVÁBBI KEZELÉSEK

Biofeedback használata: A biofeedback speciális készülék segítségével tanítja meg, hogy az agya hogyan reagáljon a testében jelentkező fájdalomra. Megtanulhatja szabályozni a légzését, pulzusát, vérkeringését és izomfeszülését. Néhány kutatás eredménye szerint ez a módszer jobb a hátfájás csökkentésében, mint a gyógyszeres kezelés, a fájdalom erősségét átlagosan mintegy 30%-kal csökkentve.

Injekció: A gerincbe adott injekció, amely lehet többféle típusú. Egyik gyakran alkalmazott formája a kortikoszteroid, amely a fájdalmat okozó gyulladást szünteti meg. Ezt korlátozott számú alkalommal kaphatja egy éven belül a mellékhatások miatt.

Akupunktúra: Az akupunktúra jó megoldás lehet a krónikus hátfájás csökkentésében.

Gerincműtét: Az utolsó szóba jövő megoldás a gerincműtét, mert vannak kockázatai és nem is mindig eredményes. Az ágyéki porckorongsérv műtétére különböző eljárásokat alkalmaznak. A porckorongsérv eltávolítása során a gerincműtét célja, hogy a panaszokat okozó kiszakadt vagy kitüremkedő porckorong-darabot eltávolítsák. Az idegi felszabadítás célja, hogy megszüntessék az idegekre nehezedő nyomást és a szűkületet. A fúziós műtét célja a stabilitás elérése úgy, hogy két vagy több csigolyát összecsontosítanak.




HASZNOSNAK TALÁLTA
EGÉSZSÉGÜGYI ROVATUNKAT?