EGÉSZSÉGÜGYI ROVAT, AVAGY TIPPEK EGÉSZSÉGE MEGŐRZÉSÉRE

A TÚLSÚLY A SZÍVNEK IS ÁRT

A szív- és érrendszeri betegségek kiváltó okai között hazánkban is egyre gyakrabban jelenik meg a túlsúly. Mit tehetünk ellene?


A mozgás fontosabb, mint gondolnánk. Nemzetközi és hazai tapasztalatok alapján lefogyni csak hosszabb idejű, 9-12 hónapig tartó mozgásprogrammal lehet. Az elhízottság kezelésében alapvetően fontos a rendszeres fizikai tevékenység. A fizikai terhelés csökkenti a vércukor és összkoleszterin szintet, a szívfrekvenciát, valamint növeli a HDL koleszterin szintet és az inzulinérzékenységet.

A heti 5-7 alkalommal végzett 30-50 perces séta, úszás, vagy kerékpározás csökkentheti az érelmeszesedés kialakulását és a már meglévő betegség súlyosabbá válását.  Szív- és érrendszeri betegségek megléte esetén természetesen kisebb fizikai aktivitás ajánlott, fokozatosan emelve a terhelést. Fontos, hogy a beteg a gyakorlatokat ne tekintse kényszernek, hanem örömmel végezze őket!

Kevesen tudják, de a szívinfarktus után végzett rehabilitációs gyakorlatok 20-25 százalékkal csökkentik a halálozást, ami elég jó arány.

HOGYAN ELŐZZÜK MEG?


Az elhízás az anyagcsere folyamatok öröklődési, központi idegrendszeri, hormonális és környezeti hatásokra kialakuló károsodása, amely a táplálékfelvétel növekedésével és/vagy az energialeadás csökkenésével jellemezhető. Az elhízás idült és ismételten kiújuló betegség, mely tartós orvosi segítséget igényel. A civilizáció terjedésével együtt jellemző módon megnövekedett az elhízás mértéke, melynek hátterében a fokozott kalóriadús táplálkozásnak és a munka- és életkörülmények változása következtében kialakult kisebb mértékű energiafelhasználásnak egyaránt jelentősége lehet.

Tehát a táplálkozás kellemes élménye, a motorizáció, az életkor növekedésével járó hormontermelés-csökkenés, a mozgásigény és fizikai teljesítmény csökkenés mind-mind okozói lehetnek az átlagos 0,2-0,3 kg/év testsúlynövekedésnek.  

MIT ÉS HOGYAN EGYÜNK?

A megelőzésben nagy jelentősége van a táplálkozási szokások megváltoztatásának. A legfontosabb, hogy szépen fokozatosan csökkenjen a a testsúlyunk, de emellett fontos az is, hogy a  lehetséges kísérőbetegségekre is odafigyeljünk. Ezeket a legegyszerűbben a szénhidrát, a telített zsírok és a konyhasó bevitelének csökkentésével, valamint az alkoholfogyasztás megfelelő módosításával érhetjük el.


MI AZ A BMI? 

A testtömeg-index (BMI) segítségével megtudhatjuk, hogy testsúlyunk ideális, elhízottak vagy kórosan soványak vagyunk. A testmagasság és a testsúly alapján történik a számolás: a kilogrammban megadott testsúlyt elosztjuk a méterben megadott testmagasság négyzetével.

TESTTÖMEG-INDEX
ÁLTALÁNOS MEGHATÁROZÁS
<18,5 kg/m2
Sovány
18,5-24,9 kg/m2
Normális testsúly
25,0-29,9 kg/m2

Túlsúly

30,0-34,9 kg/m2

Mérsékelt elhízás

35,0-39,9 kg/m2

Súlyos elhízás

>40,0 kg/m2

Beteges elhízás

Ha fogyni akarunk, ne sanyargassuk magunkat azzal, hogy koplalunk. Az is elég, ha odafigyelünk rá, hogy miket eszünk. Együnk tehát naponta sok zöldség és gyümölcsöt, teljes értékű gabonakészítményeket, zsírszegény tejet, tejtermékeket, sovány húst, dióféléket, hetente többször hüvelyeseket, tengeri halat, növényi zsiradékokat, és kerüljük a túl sok sót!







HASZNOSNAK TALÁLTA
EGÉSZSÉGÜGYI ROVATUNKAT?



A cikk az Egyesített Szent István és Szent László Kórház I. Belgyógyászat-Kardiológia osztályvezető főorvosának együttműködésével készült.